Ansökan om planbesked
Ansökan om planbesked
Vad är ett planbesked?
Den som vill vidta en åtgärd som kan förutsätta att en detaljplan antas, ändras eller upphävs eller att områdesbestämmelser ändras eller upphävs ska skriftligen ansöka om planbesked hos Bygg- och miljönämnden.
Planbeskedet är ett besked om huruvida kommunen avser att påbörja ett planarbete eller inte. Det är framför allt under planarbetets gång som förslagets lämplighet prövas.
Vid prövning av ansökan om planbesked tar Bygg- och miljönämnden en preliminär ställning till om förslaget är lämpligt. I beslutet tar nämnden hänsyn till tidigare ställningstaganden, till exempel vad som står i översiktsplanen. Även rådande behov påverkar nämndens beslut.
Kommunen ska inom fyra månader, efter att en skriftlig och fullständig ansökan inkommit, meddela om planbeskedet är positivt eller negativt. Om kommunen avser att inleda en planläggning (dvs. ett positivt planbesked) ska kommunen i planbeskedet ange en tidsangivelse för när planen beräknas kunna antas. Efter ett positivt planbesked får Samhällsbyggnadsenheten i uppdrag att pröva ärendet i en detaljplaneprocess.
OBS! Det är inte möjligt att överklaga nämndens beslut och ett positivt planbesked är inte bindande. Ett positivt planbesked är inte heller en garanti för att en plan slutligen kommer att antas.
Mer om planbesked kan du läsa på: Detaljplaneprocesserna - PBL kunskapsbanken - Boverket
Vad ska ansökan om planbesked innehålla?
En begäran om planbesked ska vara skriftlig. Av begäran ska ändamålet med åtgärden framgå och en karta som visar vilket område som berörs ska bifogas. Om åtgärden gäller byggnadsverk ska ansökan innehålla en beskrivning av karaktären och den ungefärliga omfattningen. Det kan exempelvis vara husens högsta våningsantal, uppskattat antal lägenheter eller utformningen i stort, till exempel om husen ska vara friliggande eller sammanbyggda.
Ju fler bilagor som bifogas ansökan, och ju tydligare beskrivning som ges, desto fortare ges ett slutligt besked.
Avgift
En avgift tas ut i enlighet med av Kommunfullmäktige beslutad taxa.
Så här ansöker du:
Du ansöker om planbesked genom att fylla i och skicka in blanketten för ansökan om planbesked.
Blanketten hittar du till höger när du klickar på knappen ”Hämta blankett.
Du kan skicka in blanketten till oss:
• Gärna via mejl: bmn@mark.se
• Eller via post till:
MARKS KOMMUN
Bygg- och miljöförvaltningen
511 80 Kinna
Så här förbereder du dig:
På följande sida kan du läsa om hur detaljplanprocessen går till och vad du behöver tänka på inför ansökan: Detaljplaneprocessen | Marks kommun
Det bör också nämnas att det tar olika lång tid att ta fram en detaljplan beroende på ärendets komplexitet. Kontakta gärna oss innan ansökan skickas in, för att diskutera ärendet och eventuell tidsåtgång.
Saknar du möjlighet att använda den digitala blanketten?
Om du saknar möjlighet att använda den digitala blanketten är du välkommen mejla kontaktcenter så ordnar vi en blankett åt dig.
Här finner du kontaktinformation och öppettider: Kontakta kontaktcenter | Marks kommun