Synpunkter och klagomålshantering
Lämna synpunkter och klagomål
Här kan du lämna in synpunkter och klagomål till Mark kommun. Dina synpunkter och klagomål är värdefulla. Det ger oss en chans att förbättra verksamheterna. Om du vill kan du vara anonym. Om du lämnar dina synpunkter anonymt kan vi inte återkomma till dig för att berätta hur vi arbetar med din synpunkt. Lämnar du kontaktuppgifter återkommer ansvarig i kommunen skyndsamt med ett svar.
Om din synpunkt eller klagomål gäller vård eller omsorg
Enligt de bestämmelser som finns för socialtjänst och hälso- och sjukvård så behöver verksamheterna vidta åtgärder om det visar sig att det finns brister i verksamheten. Det finns rutiner för att ta emot och utreda synpunkter som kommer in. Ditt ärende kommer att hanteras av berörd chef.
Du kommer få återkoppling på din synpunkt som du har skickat in. Har du valt att vara anonym får du inget svar. Uppföljningen av inkomna synpunkter är en del av vård- och omsorgens systematiska kvalitetsarbete.
Om din synpunkt eller klagomål gäller en förskola eller skola
Enligt skollagen ska förskolan eller skolan ta åtgärder om det visar sig att det finns brister i verksamheten. Det ska finnas skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Ditt ärende kan handläggas av rektor eller den som rektor ger uppgiften till. Om du har ett klagomål på en övergripande fråga eller om du inte är nöjd med hur rektor hanterat ditt klagomål kan du vända dig till barn- och utbildningsförvaltningen som är huvudman för kommunala förskolor och skolor.
Om du lämnar ett klagomål till barn- och utbildningsförvaltningen så får du ett skriftligt svar på ditt klagomål av en utredare. Har du valt att vara anonym får du inget svar. Uppföljningen av inkomna synpunkter och klagomål är en del av skolorna systematiska kvalitetsarbete.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Myndighetsutövning eller uppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Nämndens informationshanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. För mer information kontakta personuppgiftsansvarig.
Mottagare av personuppgifter
Mottagare av personuppgifter är handläggare och administration inom Marks kommun.
Övriga upplysningar
Marks kommun kommer att behandla de personuppgifter som lämnas i samband med ärendet, vilket sker i enlighet med gällande dataskyddslagsstiftning.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMYs hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
dsa.ks@mark.se
Kommunikationsenheten
kommunikation@mark.se