Ändring i gällande serveringstillstånd för alkohol
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som har ett gällande serveringstillstånd för alkohol anmäla ändringar som görs i bolaget eller på serveringsstället. Anmälan ska göras i förväg, eller om det förhållande som föranlett anmälningsskyldighet inte har kunnat förutses, utan dröjsmål. Det kan till exempel handla om förändrad serveringsyta, ändrade serveringstider eller ändrade ägarförhållanden.
Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. Observera att det måste vara en firmatecknare som gör anmälan.
Följande dokument kan behöva bifogas i e-tjänsten beroende på vilken ändring anmälan avser:
• Skalenlig planritning över serveringsstället.
• Hyreskontrakt, arrendeavtal eller köpeavtal för serveringsstället.
• Dokument som visar finansiering av eventuell kostnad för ändring
• Registreringsbevis från bolagsverket
• Uppgifter om ägarförhållanden, exempelvis aktiebok (aktiebolag), bolagsavtal (handelsbolag/kommanditbolag).
Avgift:
Kommunen tar ut en avgift för anmälan om ändring i gällande serveringstillstånd för alkohol. Här kan du läsa om gällande avgifter: Avgifter för alkohol, folköl och tobak | Marks kommun
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Personuppgifterna samlas in i syfte att kunna utföra tillsyn och handlägga ärenden enligt alkohollagen (2010:1622).
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Uppgifterna kan även komma att användas för att utföra kundundersökningen Löpande Insikt. Undersökningen är en servicemätning för kommunernas myndighetsutövning
Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Myndighetsutövning eller uppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Berörd nämnds dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. För mer information kontakta personuppgiftsansvarig.
Mottagare av personuppgifter
Handläggare i hälsoskyddsteamet.
Övriga upplysningar
Marks kommun kommer att behandla de personuppgifter som lämnas i samband med ärendet, vilket sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMYs hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
bmn@mark.se
Bygg- och miljönämnden
bmn@mark.se