Stadigvarande serveringstillstånd alkohol - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om stadigvarande serveringstillstånd. Ett stadigvarande tillstånd är ett tillstånd som varar tills vidare så länge som verksamheten uppfyller lagar, krav och regler för alkoholservering.
Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Exempel på information och dokument som ska bifogas i e-tjänsten
- Köpeavtal eller arrendeavtal för verksamheten.
- Eventuellt registreringsbevis från Bolagsverket.
- Uppgifter om ägarförhållanden, exempelvis aktiebok (aktiebolag), bolagsavtal (handelsbolag/kommanditbolag).
- Skalenlig planritning över serveringsstället.
- Hyreskontrakt, arrendeavtal eller köpeavtal för serveringsstället.
- Dokument om brandskyddsutrustning.
- Dokument som visar kostnader och finansiering av verksamheten. Under knappen ”Finansiering” till höger finner du information om hur du visar finansieringen av din verksamhet. Under samma knapp finner du även den blankett som du behöver fylla i och bifoga med din ansökan.
- Meny.
Avgifter och handläggningstid
Kommunen tar ut en ansökningsavgift för den utredning som görs i samband med ansökan och om serveringstillstånd beviljas tas en tillsynsavgift ut. Om något saknas kommer du att få komplettera din ansökan. Kommunen meddelar när ansökan är komplett. Läs mer om serveringstillstånd, kommunens avgifter och handläggningstid på kommunens webbplats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Personuppgifterna samlas in i syfte att kunna utföra tillsyn och handlägga ärenden enligt alkohollagen (2010:1622).
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Uppgifterna kan även komma att användas för att utföra kundundersökningen Löpande Insikt. Undersökningen är en servicemätning för kommunernas myndighetsutövning
Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Myndighetsutövning eller uppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Berörd nämnds dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. För mer information kontakta personuppgiftsansvarig.
Övriga upplysningar
Marks kommun kommer att behandla de personuppgifter som lämnas i samband med ärendet, vilket sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMYs hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
bmn@mark.se
Bygg- och miljönämnden
bmn@mark.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Finansiering
- Verksamheten
- Serveringsstället
- Förhandsgranska
- Skicka in